Butiks- og showroombelysning
Rigtigt lys inviterer kunderne indenfor og sælger varer. Forkert lys sender dem videre til konkurrenten. Og så enkelt er det faktisk. Men der er selvfølgelig langt mere i det end dette. Og derfor kan det være en god ide at læse denne korte artikel om lys til butikker og showroom. Håber du vil føle dig inspireret bagefter.
Det lyder banalt og enkelt, men overordnet set er det ikke butikken eller jeres showroom, der skal oplyses; det er varerne, som skal fremhæves. Så enkelt er det faktisk - altså i første omgang. Det handler nemlig også om inspiration og variation. Og det handler også om at sætte det helt rigtige lys på de rigtige varer.
Og hvad er så den helt rigtige belysning til butikken?
Der findes ikke en endegyldig opskrift på, hvad der er det rigtige lys til butikken eller showroomet. Man kan som udgangspunkt sige, at det rigtige lys er det lys, der inspirerer jeres specifikke målgruppe til at vælge jeres varer frem for konkurrentens. Logik eller volapyk? Prøv at tænke i stemninger og billeder. Lidt ligesom den dygtige fotograf, der bruger lyset til at skabe den rette stemning i sine billeder, kan I få jeres målgruppe til at reagere positivt på en bestemt lyssætning (og stemning). Er det discount eller måske værktøj, der skal over disken, kommer I sikkert længst med klart og kraftigt lys. Sælger I kvalitetsprodukter til kræsne kunder, skal lyset (og indretningen) være mere stemningsfuld, så kunderne føler, der bliver hygget lidt om dem. Håber det giver mening? Ellers giv os et kald og spørg efter Frank.
Sådan bruges lyset til at trække kunderne indenfor
Når jeres butik eller showroom har en åben glasfacade, kan det rigtige lys “lokke” kunderne indenfor. Stil derfor nogle varer, der vil fange opmærksomheden tæt ved eller i vinduet og fremhæv dem. Typisk med nogle gode smalstrålede spots, der også giver en mere præcis iscenesættelse af jeres varer. Tænk også over, hvordan du kan bruge indretningen og lyset til at trække forbipasserendes opmærksomhed længere ind i butikken. Jo bedre de kan se, hvad der foregår, desto større er chancen for, at de lokkes indenfor.
Sæt også ekstra lys på de rigtige varer
Når kunderne er kommet indenfor, skal alle varer naturligvis være belyst ordentligt; men har I varer, som I fx tjener ekstra godt på, er det en god ide at fremhæve dem med lidt ekstra lys. Det fanger ubevidst opmærksomheden fra kunder og besøgende. Det gøres bedst med nogle gode kraftige spots placeret og justeret omhyggeligt - som når teatrets følgespot fremhæver skuespillerne.
Lysets farvetemperatur er også afgørende
Vi har en snedig kunde, som bruger lysets farvetemperatur som lokkemiddel. Om sommeren er lyset i hans butik koldt og klart, så forbipasserende føler, de kan komme ind og blive kølet lidt af. Om vinteren er det omvendt; lyset er varmt. Og det virker! Vi siger ikke, at alle skal lege med årstiderne på den måde, men historien fortæller lidt om, hvor vigtigt det er at ramme den rigtige farvetemperatur. Der er også kulturelle forskelle. I Sydeuropa foretrækker de fleste koldt og klart lys, men på vores breddegrader må lyset gerne være lidt varmere, og derfor anbefaler vi vores nordiske kunder for det meste en klar varm farve på 3000 Kelvin (CRI +90).
Vidste du i øvrigt, at Kelvin-temperaturen er defineret ud fra det lys, som en opvarmet stålkugle afgiver? Ved meget høje Kelvin-grader er kuglen hvidglødende. Derfor er en høj farvetemperatur også lidt omvendt et udtryk for, at lyset er koldt!
Farvegengivelsen er afgørende for oplevelsen af dine varer
Dig, som sælger tøj, ved sandsynligvis allerede, hvor stor forskel en god lampe kan gøre, når kunden skal vurdere, om bukserne er sorte eller mørkeblå. Men farvegengivelsen er fx også afgørende for, om bøffen fx virker rød og saftig eller grå og kedelig. Der findes endda decideret madvarelys. Farvegengivelsen har derfor en afgørende indvirkning på oplevelsen af jeres produkter. Den gode nyhed er, at LED nu er så udviklet, at I kan opnå særdeles god farvegengivelse med strømbesparende LED. Før var det halogen eller den kostbare metalhalogen, der var det eneste, der kunne skabe den rigtige farvegengivelse. Kig efter CRI-værdien. Den skulle helst gerne være over 90, for at jeres varer bliver vist farveægte.
Få hjælp til jeres lysdesign
Kommer vi uden for Danmarks grænser, er det meget almindeligt at hyre professionelle lysdesignere til specielle opgaver. Nogle er eksperter i udendørs belysning, og andre har specialiseret sig i fx butikker, gallerier og showrooms. Og resultatet er for det meste mærkbart bedre. Så selv om ovenstående lyder enkelt, kan det godt betale sig at investere lidt ekstra i, at jeres lysdesign er optimalt. Der findes ikke så mange dedikerede lysdesignere i Danmark, men vi har faktisk en lige her. Grape har nemlig en af Danmarks mest erfarne lysdesignere in-house. Ring derfor endelig til os og spørg efter Frank.