Butiks- og showroom belysning

Rigtigt lys inviterer kunderne indenfor og sælger varer. Forkert lys sender dem videre til konkurrenten. Og så enkelt er det faktisk. Men der er selvfølgelig langt mere i det end det. Og derfor kan det være en god ide at læse denne korte artikel om lys til butikker og showroom. Håber du vil føle dig inspireret, når du når bunden af denne side.

Det lyder banalt og enkelt. Men overordnet set er det er ikke butikken eller jeres showroom, der skal oplyses; det er varerne, som skal fremhæves. Så enkelt er det faktisk - altså i første omgang. Det handler nemlig også om inspiration og variation. Og det handler også om at sætte det helt rigtige lys på de rigtige varer.

Og hvad er så den helt rigtige belysning til butikken?

Der findes ikke en endegyldig opskrift på, hvad der er det rigtige lys til butikken eller showroomet. Man kan som udgangspunkt sige, det rigtige lys er det lys, der inspirerer jeres specifikke målgruppe til at bruge jeres varer fremfor konkurrentens. Logik eller volapyk? Prøv at tænke i stemninger og billeder. Lidt ligesom den dygtige fotograf, der bruger lyset til at skabe den rette stemning i sine billeder, kan I få jeres målgruppe til at reagere positivt på en bestemt lyssætning (og stemning). Er det discount eller måske værktøj, der skal over disken, kommer I sikkert længst med klart og kraftigt lys. Sælger I kvalitetsprodukter til kræsne kunder skal lyset (og indretningen) være mere stemningsfuld. Så kunderne føler, der bliver hygget lidt om dem. Håber det giver mening? Ellers giv os et kald og spørg efter Frank.

Sådan bruges lyset til at trække kunderne indenfor

Når jeres butik eller showroom har en åben glasfacade kan det rigtige lys “lokke” kunderne indenfor. Stil derfor nogle varer, der vil fange opmærksomheden tæt ved eller i vinduet, og fremhæv dem. Typiske med nogle gode smalstrålede spots, der også giver en mere præcis iscenesættelse af jeres varer. Tænk også over hvordan du kan bruge indretningen og lyset til at trække forbipasserendes opmærksomhed længere ind i butikken. Jo bedre de kan se, hvad der foregår, desto større er chancen for at nysgerrigheden pirres.

Sæt også ekstra lys på de rigtige varer

Når kunderne er kommet indenfor, skal alle varer naturligvis være belyst ordentligt; men har I varer, som I fx tjener ekstra godt på, er det en god ide at fremhæve dem med lidt ekstra lys. Det fanger ubevidst opmærksomheden fra kunder og besøgende. Det gøres bedst med nogle gode kraftige spots placeret og justeret omhyggeligt. Lige som når teatrets følgespot fremhæver skuespillerne.

Lysets farvetemperatur er også afgørende

Vi har en snedig kunde, som bruger lysets farvetemperatur som lokkemiddel. Om sommeren er lyset i hans butik koldt og klart, så forbipasserende føler, de kan komme ind og blive kølet lidt af. Om vinteren det omvendte; altså varmt lys. Og det virker! Vi siger ikke, at alle skal lege med årstiderne på den måde, men historien fortæller lidt om hvor vigtigt det er at ramme den rigtige farvetemperatur. Der er også kulturelle forskelle. I Sydeuropa fortrækker de fleste koldt og klart lys. Her på vores breddegrader må lyset gerne være lidt varmere. Til vores nordiske kunder anbefaler vi for det meste en klar varm farve på 3000 Kelvin (CRI +90).

Vidste du i øvrigt, at Kelvin temperaturen er defineret ud fra det lys en opvarmet stålkugle afgiver? Ved meget høje Kelvin grader er kuglen hvidglødende. Derfor er høj farvetemperatur også lidt omvendt et udtryk for at lyset er koldt!

Farvegengivelsen er afgørende for oplevelsen af dine varer

Dig, som sælger tøj, ved sandsynligvis allerede, hvor stor forskel en god lampe kan gøre når kunden skal vurdere om bukserne er sorte eller mørkeblå. Men farvegengivelsen er fx også afgørende for om bøffen fx virker rød og saftig eller grå og kedelig. Der findes endda decideret madvarelys. Farvegengivelsen har derfor en afgørende indvirkning på oplevelsen af jeres produkter. Den gode nyhed er, at LED nu er så udviklet, at I kan opnå særdeles god farvegengivelse med strømbesparende LED. Før var det halogen eller den kostbare metalhalogen, der var det eneste, der kunne skabe den rigtige farvegengivelse. Kig efter CRI værdien. Den skulle helst gerne være over 90 for, at jeres varer bliver vist farveægte.

Få hjælp til jeres lysdesign

Kommer vi udenfor Danmarks grænser, er det meget almindeligt at hyre professionelle lysdesignere til specielle opgaver. Nogle er eksperter i udendørs belysning og andre har specialiseret sig i fx butikker, gallerier og showrooms. Og resultatet er for det meste mærkbart bedre. Så selv om ovenstående lyder enkelt, kan det godt betale sig at investere lidt ekstra i, at jeres lysdesign er optimalt. Der findes ikke så mange dedikerede lysdesignere i Danmark. Men hjælpen er nær; faktisk lige her. GrapeDesign har nemlig en af Danmarks mest erfarne lysdesignere in-house. Ring derfor endelig til os og spørg efter Frank.